Kategorie:
  • Pojazdy i sprzęt
  • Akcje
  • Ćwiczenia, pokazy, uroczystości
  • Muzea i sprzęt historyczny
  • Inne
  • polecane strony
  • Home > Pojazdy i sprzęt > [W] - m.st. Warszawa > 301[W] - Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza nr.1

    301[W]25 - GCBA 5/40 - Renault Premium/Wawrzaszek
    Ciężki samochód ratowniczo - gaśniczy, pełniący rolę pierwszego wyjazdu, zabudowany przez ISS Wawrzaszek na podwoziu Renault Premium Lander 410.19.

    Za podwozie pojazdu posłużyła niespełna 410 konna wersja Lander z silnikiem Renault DXi 11, R6, TD, Intercooler, o pojemności prawie 11 litrów. Zastosowano 16 przekładniową skrzynię automatyczną.

    Wymiary pojazdu:
    Długość: 8100 mm
    Szerokość: 2500 mm
    Wysokość: 3000 mm

    Pojazd posiada zbiornik wodny o pojemności 5000 litrów, 500 litrowy zbiornik środka pianotwórczego i autopompę Ruberg R40/2,5 o wydajności 4000 l/min przy 8 bar i 250 l/min przy 40 bar. Z przodu pojazdu zainstalowano wyciągarkę Ramsey Winch, która zapewnia uciąg o sile 6800 kg. Na dachu znajduję się DWP firmy Pohorje o maksymalnej wydajności 3200 l/min.

    Na jego wyposażeniu znajduję się szeroki zestaw hydrauliczny do ratownictwa technicznego w skład którego poza pompą PU 30 i przewodami wchodzą nożyce, rozpieracz ramieniowy, rozpieracz kolumnowy, mininożyce, klin ratowniczy PW 4624, przecinak do lin i kabli, wyważarka do drzwi, osłona AIRBAG, przecinak do szyb klejonych. Ponad to posiada m.in. poduszkę skokochronową, wentylator oddymiający z funkcją APL, piłę spalinową do betonu i stali, 3 piły spalinowe do drewna w tym jedną z łańcuchem ratowniczym, sprzęt burzący, aparaty ODO, sorbenty, sprzet do oznakowania miejsca zdarzenia, agregat prądotwórczy, gaśnicę śniegową, armaturę wodno - pianowa i 3 kasetony z odcinkami w52, drabiny nasadkowe.

    Zabudowa pojazdu jest chwalona za funkcjonalność. Jako ciekawe rozwiązanie zwraca uwagę wysuwana szuflada przy nadkolach z pionowymi uchwytami na zapasowe butle. To rozwiązanie nie tylko zapewnia lepszą gospodarkę przestrzeni w zabudowie, ale również zapewnia łatwy i wygodny dostęp do butli. Podobne rozwiązania, choć w formie poziomej stosowane były choćby w zabudowach E-ONE spotykanych w Polsce na samochodach Hush.

    Jest to wyjątkowy pojazd ze względu, że wyprodukowano jedynie dwie sztuki. Bliźniaczy samochód znajduje się w JRG 15 Warszawa. Kabina pojazdu została specjalnie przedłużona i przygotowana przez francuską firmę Brevet. Wejście do niej możliwe jest przez pneumatycznie opuszczane schodki po obu stronach, a w środku zainstalowano półko-szafkę na podręczny sprzęt. W powyższym pojeździe została ona jednak zdemontowana w celu zwiększenia miejsca w kabinie.

    Poprzednio pojazd służył w JRG 15. Do JRG 1 trafił w skutek reorganizacji obu jednostek po powstaniu nowej siedziby JRG 15. Jako ciekawostkę można dodać, że pojazd posiada kamerę rejestrującą przebieg jazdy oraz sprzęt do rejestrowania rozmów wewnątrz pojazdy.