Kategorie:
  • Pojazdy i sprzęt
  • Akcje
  • Ćwiczenia, pokazy, uroczystości
  • Muzea i sprzęt historyczny
  • Inne
  • polecane strony
  • Home > Muzea i sprzęt historyczny > '100 Years of Dennis' w GMFS Museum

    Pump Escape - Dennis Big Six - GMFSM
    Prądownica pianowa.

    ***

    Ten wyjątkowo pieczołowicie odrestaurowany egzemplarz wozu gaśniczego z drabiną Dennis Big Six służył manchesterskim strażakom w latach 40. i 50. jako maszyna pierwszoliniowa. Miasto zapłaciło za dostarczony w kwietniu 1940 pojazd 1620 ówczesnych funtów. Przez kolejne miesiące po wprowadzeniu wozu do podziału niemiecka Luftwaffe przysporzyła załodze jego macierzystej jednostki przy London Road wiele pracy, ale maszyna o numerze GNB 217 wyszła cało z bombardowań i dzielnie służyła dalej, aż do 1958. Po wycofaniu z podziału bojowego, Big Six przetrwał jeszcze pięć kolejnych lat jako pojazd rezerwowy. W 1963 nastąpiła kolejna zmiana statusu – Dennis został wozem szkoleniowym. Służbę zakończył ostatecznie w 1974, gdy został sprzedany prywatnej osobie. Obecnie, będąc depozytem swojego prywatnego właściciela, stanowi jeden z jeżdżących eksponatów manchesterskiego muzeum pożarniczego.

    Dennis Big Six Reprezentuje jedną z ostatnich serii pojazdów w ‘tradycyjnej’ konfiguracji, z otwartą kabiną i umiejscowionymi wzdłuż zabudowy ławkami dla załogi. Kolejna generacja wozów zaczęła się kształtować już w latach 30., wraz z pojawieniem się bezpieczniejszych i wygodniejszych pojazdów z zamkniętą kabiną brygadową (m.in. Leyland). Zanim jednak upowszechniły się one w brytyjskich strażach pożarnych, załoga musiała zmagać się z deszczem, śniegiem, mrozem czy kurzem, jednocześnie zapinając guziki grubych, bawełnianych kurtek mundurowych i kurczowo trzymając się ławki na zakrętach.

    Dennis Big Six ‘Low Loadline’ GNB 217 był napędzany 6-cylindrowym, 115-konnym, benzynowym silnikiem marki Meadows. Przed przeniesieniem do rezerwy w 1958, pojazd przeszedł remont, w czasie którego wymieniono jednostkę napędową na 6-litrowy silnik Diesla firmy Gardner. Pojazd posiada 180-litrowy zbiornik wody, centralnie zamontowaną autopompę Dennis o wydajności ok. 3600 l/min, oraz zabudowę przeznaczoną do transportu 18-metrowej drabiny typu ‘escape’ (firmy Morris, model ‘Ajax’). Ciekawostką są takie elementy wyposażenia, jak duży szperacz pogorzeliskowy (znany w Polsce z brytyjskich wozów lotniskowych), umieszczone tuż za kabiną zwijadło szybkiego natarcia, zestaw do podawania piany oraz pomarańczowe światło ostrzegawcze, które stosowano w UK przed wprowadzeniem niebieskich lamp obrotowych.